Saturday, October 30, 2010

MINGGU 10 : JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Untuk minggu ke 10 ini, terdapat 2 kumpulan yang akan membuat pembentangan selepas lama kita semua bercuti Hari raya..ianya adalah Nobat dan Muzik Orkestra Cina Moden (OCM).
Pembentangan di mulakan dengan kumpulan Nobat. Segala imput dan maklumat yang diperolehi adalah melaui kajian yang mereka buat. Setahu saya Nobat ini tidak boleh dimainkan secara sesuka hati kerana ia merupakan alat Di Raja. Saya begitu berminat untuk mengetahuinya dan kumpulan ini telah menerangkannya dengan jelas.

Nobat hanya terdapat di selangor, kedah dan perak sahaja. Setiap negeri mempunyai balai nobat sendiri dimana semua peralatan nobat disimpan disitu dan tidak boleh dibawa sesuka hati. Nobat dimainkan oleh orang Kalur di istana, dan hanya keturunan beliau yang terus memainkan nobat ini. Walaupun terdapat sedikit perbezaan nobat dari negeri-negeri yang berlainan, tetapi fungsinya tetap sama dan dimainkan di istana.

Kumpulan seterusnya pula menerangkan mengenai Muzik Orkestra Cina Moden(OCM). Setelah mendengar pembentangan kumpulan ini barulah saya ketahui bahawa wujudnya orkestra cina di Malaysia. Apa yang menarik,ahli kumpulan ini, dapat melihat dan merasai sendiri alat-alat muzik OCM ini kerana bunyi nya lain dari yang lain. walaupun hanya melihat video, tapi saya dapat merasakan keseronokan jika saya juga boleh berada di tempat mereka. Maklumat-maklumat baru seperti inilah yang patut di ketengahkan supaya ianya tidak terus di pinggirkan..

Tahniah untuk kedua-dua kumpulan...

1 comments:

bancha on October 30, 2010 at 9:51 PM said...

saya ingin bertanya pandangan saudara redzuan tentang masa depan Orkestra Cina Moden di Malaysia.

Post a Comment

 

Blog pelajar kumpulan A

Blog pelajar kumpulan B

Blog pelajar kumpulan C

SMP2252redzuan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template